poniedziałek, 3 września 2012

Pyszny i zdrowy chlebek na zakwasie pszennym

 Nadeszła wiekopomna chwila upieczenia chleba na zakwasie , o którym pisałam tutaj . Inspirację upieczenia takiego chlebka zaczerpnęłam od Moniki , jednak z braku cebuli zamiennie użyłam ziaren z dyni i słonecznika oraz zarodków pszennych dla zdrowotności :)


Dzień wcześniej należy wymieszać w misce :
  • 3/4 szkl. mąki pszennej typ 650
  • 1/3 szkl. mąki żytniej pełnoziarnistej
  • 2/3 szkl. wody
  • 3 łyżki zakwasu ( resztę zakwasu wstawiamy do lodówki do czasu pieczenia następnego bochenka)
Wszystko mieszamy , zakrywamy folią i odstawiamy na noc .

Następnego dnia przechodzimy do pieczenia:

Ja korzystając z posiadania maszyny do pieczenia chleba ( no i trochę z lenistwa ;) postępuję w ten sposób :
  • do wiaderka z maszyny wlewam nocny zakwas
  • następnie dodaję 2 szkl. mąki pszennej typ 650
  • pół szkl. wody
  • garść uprażonych ziaren słonecznika - zawierają sporo witaminy E , która  działa na nas odmładzająco :)
  • garść uprażonych pestek z dyni Medycyna ludowa prostym i dosadnym językiem tak podsumowuje temat pestek dyni: "Pestki dyni spadły z kieszeni Boga na ziemię i nie ma na świecie zdrowszej od nich rzeczy!" źródło
  • 2 łyżki zarodków pszennych - kopalnia witamin E,B1,B2,B6,PP, zawierają również kwas foliowy,fosfor,magnez i żelazo
  • 1 płaską łyżeczkę soli
  • 1 płaską łyżeczkę miodu
  • 1 łyżkę aromatyzowanego oleju rzepakowego klik
Nastawiam program 8 czyli wyrabianie i mam 1,5 godziny dla siebie :)

Po wyrobieniu przekładam chleb do foremki keksówki i odstawiam do wyrośnięcia na ok.3 godziny .
po przełożeniu do formy

po 3 godzinach

Po tym czasie wkładam do nagrzanego do 220 stopni piekarnika , ścianki piekarnika spryskuję wodą , zamykam i piekę 20 minut . Po tym czasie zmniejszam temperaturę do 200 stopni i dopiekam ok. 20 minut .
Chlebek po wyjęciu z foremki studzimy na kratce a najlepiej w kratce , żeby uchronić go przed domownikami krążącymi dookoła zwabionymi jego zapachem :)


Polecam taki chlebek , jest rewelacyjnie pyszny i zapewniam , że już żaden sklepowy nie będzie godny naszego podniebienia ;)

Smacznego !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga , miło mi będzie jak zostawisz ślad po sobie :)