poniedziałek, 29 grudnia 2014

Zupa rybna z karpia

Zupa rybna w wielu domach gości jedynie w Wigilię oraz Święta Bożego Narodzenia. Tradycyjnie w tym okresie gotuje się ją z głów i szkieletów karpia. Propozycji przygotowania takiej zupy jest wiele, ja gotuję czystą i podaję z grzankami.

Składniki:
  • 4 głowy z karpia + kręgosłupy
  • 2 marchewki
  • 2 pietruszki
  • 1 mały seler
  • por (zielona część)
  • 1 cebula
  • olej
  • ziele angielskie
  • listki laurowe
  • sól
  • pieprz
  • 3 l. wody
Bardzo ważną rzeczą jest dokładne oczyszczenie części karpia. W tym celu należy wyjąć z głów oczy, skrzela i sparzyć wrzątkiem a następnie zeskrobać nożem nalot, do momentu aż skóra będzie jasno szara.
Warzywa pokroić na mniejsze części i podsmażyć na oleju, do momentu lekkiego zrumienienia.
Następnie przełożyć do większego garnka, zalać zimną wodą dodać części ryby, listki laurowe oraz ziele angielskie i gotować na wolnym ogniu 40 minut.
W trakcie gotowania należy zbierać szumowiny . Po ugotowaniu doprawiamy solą i pieprzem i przecedzamy przez drobne sitko.
Podajemy gorącą z grzankami.

Smacznego!

4 komentarze:

  1. mam zamrożone "okrawki" z karpi świątecznych to ugotuję na piątek taką zupkę, zobaczymy czy będzie smakować domownikom :)

    OdpowiedzUsuń
  2. mam nadzieję, że będzie smakowała :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Halo, od wielu juz lat, przgotowuje kolacje wigilijna. Nie byloby kolacji bez wspanialej supy z karpia. Czytajac Twoja recepte, ktora jednakze zgadza sie z moja ale... ja do gotowania nie daje cebuli ani por ( zielona czesc), oraz olej. Ja natomiast dodaje zamiast pietruszki, dwa kawalki pasternaka, nastepnie klaruje mojä supe robiÄ na dobrym maselku i maki leciutko zaparwiam z smietanka odsmakuje . Na talerzu jusz wcczesniej ukladam kawaleczki marchewfki, selera i psternaka. Obok talerza znajduje sie spodeczek z obwarzankami. Wspaniala rzecz. Radze sprobowac. Zycze Wam jaak najlepszyj zyczen.
    80 -letni slaski kucharz, zyjacy gdzies tam dalekko od domu rodzinnego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyszła bardzo dobra:-) wrzuciłem 2 głowy i dwa szkielety po filetowaniu.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga , miło mi będzie jak zostawisz ślad po sobie :)