sobota, 11 sierpnia 2012

Pieczone gołąbki z sosem pomidorowym

Gołąbki z farszem  mięsnym i sosem pomidorowy to już polska klasyka . 
Zawsze przygotowywałam je gotowane ale dzisiaj zapiekłam w piekarniku i zdania osób konsumujących były podzielone . Jedni woleli by gotowane , drudzy pieczone ale najważniejsze , że każdemu smakowały :)
Moje zdanie jest takie : 
- gotowane mają zdecydowanie konkretniejszą kapustę , grubą , soczystą i miękką 
- pieczone mają trochę wysuszoną kapustę ale za to bardziej  wyrazistą smakowo 
Ja zdecydowanie jestem za pieczonymi ...
No nie dogodzisz ! To tak jak z pogodą , upał źle , zimno źle ....słońce źle , deszcz źle...ach...
Składniki na gołąbki , z podanych proporcji wyszło mi 16 sztuk :
  • główka białej kapusty
  • 1 kg łopatki lub innego wieprzowego
  • 1 cebula
  • 5 ząbków czosnku
  • 1 jajko
  • 2 woreczki ryżu 
  • sól
  • pieprz
  • papryka słodka
  • majeranek
  • inne ulubione przyprawy
  • olej
Kapustę obgotowujemy i obieramy z liści . Wodę z gotowania zostawiamy , przyda się do sosu .
Liściom ścinamy zgrubienia na ich końcach .
Ryż gotujemy wg przepisu na opakowaniu .
Cebulę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy na oleju .
Mięso mielimy , dodajemy cebulę , ryż , jajko i resztę przypraw .
Na końcach liści kładziemy garść mięsa i zawijamy .
Układamy na blasze zawiniętym brzegiem do dołu .
przed
Wkładamy do nagrzanego 180 stopni piekarnika na ok. 1,5 godziny do zrumienienia .
po

W czasie pieczenia gołąbków , przygotowujemy sos pomidorowy :
  • puszka pulpy pomidorowej
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • gęsty jogurt lub śmietana
  • kostka bulionowa
  • ewentualnie mąka pszenna do zagęszczenia sosu 
  • koperek 
  • olej
Cebulę kroimy w kostkę i podsmażamy w garnku z grubym dnem na do zrumienienia , dodajemy wyciśnięty czosnek .
Wlewamy wodę z obgotowywania kapusty , dodajemy kostkę bulionową , przyprawy ,  gotujemy ok. 30 minut.
Wlewamy pulpę pomidorową .
Mąkę mieszamy z zimną wodą , dodajemy jogurt lub śmietanę , dodajemy chochlę gorącego sosu i stopniowo wlewamy do gotującego się sosu , regulując jego gęstość .
Na końcu doprawiamy do smaku , wsypujemy posiekany koperek , podajemy do gołąbków .
Smacznego !

5 komentarzy:

  1. ale bym zjadła. Apetycznie wyglądają. Uwielbiam gołąbki bo można je jeść kilka dni:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka dni to bardzo optymistyczna wersja , moje znikają w zastraszającym tempie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja mama zawsze robi pieczone ...nawet w rondlu to jednak zawsze piecze oczywiście podlewane są rosołem np. , i zdecydowanie wolę pieczone niż gotowane bo takie tez jadłam nie raz.

    OdpowiedzUsuń
  4. właśnie będę dzisiaj robić i to pieczone w piekarniku pierwszy raz kiedyś jadłam i mi smakowały.pozdrawiam:-/

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie dziś spróbowałam. Są przepyszne. Kwintesencja smaku.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga , miło mi będzie jak zostawisz ślad po sobie :)