niedziela, 11 listopada 2012

Rogale marcińskie po Śląsku

Niestety za późno się zorientowałam , że nie jest tak łatwo o biały mak . Pewnie w Poznaniu można kupić bez problemu ale na Śląsku nie ma takiej tradycji pieczenia rogali więc nikt nie zawraca sobie głowy aby biały mak sprowadzać . Nie wolno wypiekać tych rogali w żadnej innej cukierni poza Poznaniem i jego okolicami albowiem posiadają Certyfikat Produktu Regionalnego Unii Europejskiej .
Panie ekspedientki robiły bardzo zdziwioną minę jak pytałam o białą odmianę maku :) 
Za rok kupię go w sklepie internetowym  a tym razem nadzienie zrobiłam z maku niebieskiego . 
Smak tak czy owak jest rewelacyjny !
Rogale robilam wg przepisu Dorotki ( "Moje wypieki ")

Składniki na ciasto :
  •  1 szkl. ciepłego mleka
  • 30 g świeżych drożdży
  •  1 jajko
  •  3,5 szkl. mąki
  • 3 łyżki cukru
  • cukier waniliowy ( taki z prawdziwą wanilią )
  • szczypta soli
  • 225 g miękkiego masła     
Drożdże rozmieszać w mleku , dodać cukier , cukier waniliowy , jajko , 2 łyżki miękkiego masła i mąkę za szczyptą soli . Wymieszać wszystko i zagnieść ciasto , uformować prostokąt zawinąć w folię i włożyć do lodówki na 1 godzinę .
Po godzinie wyjąć , rozwałkować na prostokąt o wymiarach 35x15 cm i rozsmarować miękkie masło na całej powierzchni zostawiając z każdego boku 1/2 cm marginesu . Zawinąć ciasto od krótkiej strony na 1/3 wysokości , przykryć drugą stroną do środka ( tak jak się składa np.zaproszenia ), zlepić boki i rozwalkować na prostokąt o wymiarach 25x17 cm , zawinąć w folię i wstawić do lodówki na 45 minut .
Czynność składania i wałkowania powtórzyć 3 razy , wkładając za każdym razem do lodówki na 30 minut .
Ostatni raz zawinąć w folię i wstawić do lodówki na cała noc , wyjąć 20 minut przed robieniem rogali.

Składniki na nadzienie :
  • 30 dkg maku najlepiej białego ale niestety nie miałam i dałam niebieski
  • 200 dkg masy marce panowej
  • 150 dkg orzechów włoskich
  • 150 dkg migdałów obranych ze skórki
  • 3/4 szkl. cukru pudru
  • 2 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej   
  • 3 podłużne biszkopty 
  • 2 łyżki gęstej śmietany
Zmielony mak i orzechy zaparzyć wrzątkiem 15 minut . Odcedzić i dodać posiekane migdały , masę marcepanową i cukier puder , zmiksować blenderem .
Dodać skórkę pomarańczową , pokruszone biszkopty i śmietanę aby masa była do rozsmarowania ale nie za rzadka .
Ciasto rozwałkować na prostokąt 65x35cm , przekroić wzdłuż na pól i następnie każdy pasek na 12 trójkątów .
Rozsmarować nadzienie na każdym trójkącie , zostawiając mały margines na każdym boku i zawijać od szerszej strony do wierzchołka .
Zawinięte rogaliki wyłożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia . Przykryć ręcznikiem i zostawić do podwojenia objętości na ok. 1 godzinę .
Posmarować  jajkiem rozbełtanym z łyżką mleka i wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na ok. 20 minut .

Lekko cieple posmarować lukrem i posypać pokruszonymi migdałami .
Ja zrobiłam lukier cytrynowy : cukier puder wsypać do miseczki i stopniowo dodawać sok z cytryny tak aby uzyskać gęsty sos , którym smarujemy rogale .
Pozostawiamy do ostygnięcia choć zapewniam nie jest to wcale łatwe ;)
Smacznego !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga , miło mi będzie jak zostawisz ślad po sobie :)